telefon: +48 71 31 11 374
Flash Movie

Drewniane place zabaw • Projektowanie ogrodowych placów zabaw

Place zabaw

Działalność

Eksploatacja

Instrukcja została oparta o normy:

  • PN 1176-1 (będącą tłumaczeniem EN 1176-1) „Wyposażanie placów zabaw. Ogólne wymagania bezpieczeństwa i metody badań.”;
  • PN 1176-7 (będącą tłumaczeniem EN 1176-7) „Wyposażenie placów zabaw. Wytyczne instalowania, sprawdzania, konserwacji i eksploatacji”.

Normy te obowiązują od 23.04.2001.

1. Eksploatacja urządzeń

1.1.    Zaleca się, aby nabywca we wszystkich fazach od projektowania placu zabaw do eksploatacji stosował się do zaleceń producenta.
1.2.    Plac zabaw należy poddawać kontrolom okresowym, sposób ich przeprowadzania i częstotliwość podane są w punkcie 2.
1.3.    Zaleca się aby nabywca ustanowił system nadzorowania bezpieczeństwa placu zabaw, w którym określi:
a)    daty przeprowadzania kontroli placu zabaw,
b)    osoby odpowiedzialne za przeprowadzanie kontroli,
c)    scenariusze postępowania w przypadku zagrożenia bezpieczeństwa na placu zabaw.
1.4.    Zaleca się, aby osoby nadzorujące stan bezpieczeństwa oraz wykonujące kontrole, naprawy i konserwacje były kompetentne. W razie potrzeb należy przeszkolić personel. Nabywca może czynności, o których mowa powyżej, wykonywać samodzielnie lub zlecić je wyspecjalizowanej firmie.
1.5.    Zaleca się, aby nabywca przechowywał w jednej książce (segregatorze) dokumentację placu zabaw, która powinna zawierać :
a)    inwentaryzację placu zabaw, dokumenty (np. karty gwarancyjne, umowy) oraz instrukcje kontroli, konserwacji, eksploatacji, itp.;
b)    protokoły kontroli (konserwacji, napraw), a w razie potrzeby także badań;
c)    ewentualny rejestr eksploatacji, np. dziennik zarządcy placu zabaw, wraz z ustalonymi pisemnie procedurami postępowania w razie wypadku, pożaru i podobnych zdarzeń awaryjnych.
1.6.    Na placu zabaw zaleca się umieścić regulamin placu zabaw z telefonem kontaktowym do zarządcy terenu, telefonami awaryjnymi, nazwą placu zabaw oraz jego adresem.

2. Rodzaje kontroli urządzeń na placach zabaw

Częstość kontroli urządzenia zależy od wielu czynników – rodzaju urządzenia, użytych materiałów, jak również intensywności użytkowania (pory roku), poziomu wandalizmu, położenia nadmorskiego, zanieczyszczenia powietrza, zakwaszenia gruntu, wieku urządzenia, itp. Normy, o których wyżej mowa, rozróżniają trzy typy przeglądów - kontroli:

a)    regularna kontrola przez oględziny - umożliwia ujawnienie oczywistych zagrożeń, mogących być wynikiem wandalizmu, zużycia lub warunków pogodowych. Typowe zagrożenia mogą mieć postać połamanych części lub potłuczonych butelek, należy także zwrócić uwagę na czystość, prześwity między urządzeniem a gruntem, jakość nawierzchni, wykończenie wygładzonych powierzchni, wystające fundamenty, ostre krawędzie, brakujące części, nadmierne zużycie (części ruchomych) i integralność struktury. Codzienna taka kontrola może być konieczna na placach zabaw intensywnie użytkowanych lub narażonych na wandalizm. Zwykle kontrolę taką rekomenduje się raz na tydzień. W miesiącach jesienno - zimowych, przy niesprzyjających warunkach atmosferycznych, kontrole te można wykonywać co 2-tygodnie albo co miesiąc. Kontrole takie wykonuje nabywca urządzenia, albo osoba fizyczna lub firma przez niego uprawniona, na koszt nabywcy.

b)    kontrola funkcjonalna - bardziej szczegółowa niż regularna kontrola przez oględziny, mająca na celu sprawdzenie funkcjonowania i stabilności sprzętu, oraz przebadania stopnia zużycia. Zaleca się także zwrócenie szczególnej uwagi na elementy fabrycznie zamknięte (nierozbieralne). Oczywiście przy tej kontroli należy zwrócić uwagę na wszystkie zagrożenia przedstawione w punkcie a). Kontrola taka powinna być wykonywana co 3 miesiące. Kontrolę taką wykonuje nabywca urządzenia, albo osoba fizyczna lub firma przez niego uprawniona, na koszt nabywcy.

c)    coroczna kontrola podstawowa - w celu oceny ogólnego stopnia bezpieczeństwa wyposażenia, stanu fundamentów i powierzchni. Obejmuje skutki działania czynników atmosferycznych, objawy gnicia i korozji oraz wszelkie zmiany poziomu bezpieczeństwa wyposażenia wynikające z wykonanych napraw lub z dodania bądź wymiany elementów. Szczególną uwagę należy zwrócić na elementy fabrycznie zamknięte (nierozbieralne), kontrola ta może wymagać wydobycia lub demontażu pewnych części, smarowania, dociągania nakrętek, regulacji naciągu lin ewentualnie malowanie elementów konstrukcji. Kontrole te wykonuje się co 12 miesięcy. Należy tak ustawić plan kontroli, aby w jak najszybszym czasie z uwzględnieniem maksymalnych odstępów czasu między różnymi kontrolami, kontrole coroczne odbywały się w pierwszych kwartałach kolejnych lat, przed okresem intensywnej eksploatacji. W okresie gwarancji powinien je wykonywać FIOR Sp. z o.o. lub Autoryzowany Serwis. Kontrole te wykonuje się na koszt nabywcy.

Normy zalecają, aby w celu zapobiegania wypadkom właściciel lub zarządca placu zabaw zapewnił odpowiedni plan kontroli i jego przestrzeganie. Jeżeli kontrola ujawni poważne usterki powodujące zagrożenie bezpieczeństwa zaleca się je bezzwłocznie usunąć. Gdyby to nie było możliwe, urządzenie zaleca się zabezpieczyć w sposób uniemożliwiający użytkowanie, np. unieruchamiając go lub usuwając.

3. Czynności konserwacyjne wykonywane przy każdym rodzaju kontroli

a)    regularna kontrola przez oględziny:

  • sprawdzenie wykończenia wygładzonych powierzchni;
  • sprawdzenie wystawania fundamentów;
  • sprawdzenie występowania ostrych krawędzi;
  • sprawdzenie występowania brakujących części;
  • sprawdzenie występowania nadmiernego zużycia części ruchomych;
  • sprawdzenie integralności struktury;
  • usuwanie potłuczonego szkła lub innych szczątków lub zanieczyszczeń;
  • uzupełnianie do prawidłowego poziomu nawierzchni z luźnych materiałów, zapewnienie odpowiedniego prześwitu między urządzeniem a nawierzchnią, np. odpowiednia odległość między ławeczką huśtawki a nawierzchnią;
  • utrzymywanie wolnych przestrzeni wokół urządzeń szczególnie w ich strefach bezpieczeństwa.

b) kontrola funkcjonalna:

  • wykonać czynności z punktu a);
  • sprawdzić ułożyskowania w huśtawkach, karuzelach i przejeździe- ewentualnie dokręcić śruby, sprawdzenie luzów i płynności pracy łożysk, sprawdzenie prawidłowości działania wózka jezdnego w przejeździe;
  • sprawdzić i ewentualnie dokręcić połączenia ślizgów z konstrukcjami drewnianymi;
  • sprawdzić stan oczek łańcucha w huśtawkach i przeplotniach;
  • sprawdzić i ewentualnie dokręcić połączenia opon z łańcuchami w huśtawkach i przeplotniach;
  • sprawdzić manualnie stabilność osadzenia nóg w gruncie i ewentualnie zagęścić ziemię;
  • sprawdzić grubość szczebli, które ulegają naturalnemu procesowi ścierania, w razie potrzeby wymienić;
  • sprawdzić mocowanie blach kwasoodpornych przy ślizgach;
  • sprawdzić i ewentualnie dokręcić sprężyny do kotw przy huśtawkach na sprężynach;
  • wykonać czyszczenie urządzeń.

    UWAGA : Przy dokręcaniu śrub (nakrętek) zastosować specjalistyczny klej.

c) kontrola podstawowa (coroczna):

  • wykonać czynności z punktów a) i b);
  • odsłonić nogi na głębokość ok. 20 cm poniżej nawierzchni i pomalować na długości do znaku poziomego preparatem chroniącym drewno;
  • odświeżyć powłoki lakiernicze na detalach pomalowanych kolorowymi preparatami chroniącymi drewno;
  • dokręcić wszystkie, wymagające tego śruby montażowe, wskazujące na wystąpienie nadmiernych luzów;
  • zabezpieczyć wszystkie otwory wykonane w drewnie, które nie są zabezpieczone, zaślepkami plastikowymi;
  • na życzenie nabywcy pomalować całość konstrukcji preparatem chroniącym drewno, w kolorze wskazanym przez nabywcę, za dodatkową opłatą.

    UWAGA : Przy dokręcaniu śrub (nakrętek) zastosować specjalistyczny klej.